In VvE

Nu de minister van infrastructuur en milieu, Cora van Nieuwenhuizen, de uitbreiding van Lelystad Airport met zeker een jaar heeft uitgesteld, hoopt het bestuur van de Vereniging van Eigenaren op een nieuwe milieu effect rapportage (MER). Eerder gaf Jan Essing, commissaris algemene zaken bij de VvE, aan dat hij veronderstelde dat al enige tijd lager wordt gevlogen waardoor meer geluidsoverlast ontstond. Burgemeester Aat de Jonge, ook bewoner van de Golfresidentie, deelde die veronderstelling.

“De minister ziet kennelijk mogelijkheden om opstijgende vliegtuigen bij Zeewolde en Biddinghuizen eerder te laten klimmen. Ook bij Zwolle zijn hogere vliegroutes mogelijk. Dat zou mogelijk invloed kunnen hebben op de geluidsoverlast in onze wijk”, aldus Jan Essing.

Op een persconferentie over de uitbreiding van de luchthaven zei de minister dat de aanvliegroutes tot overlast zouden leiden in Oost-Nederland. Door de aanpassing wordt straks een aantal gevoelige woonkernen ontzien. Behalve bij actiegroepen ontstond ook in de Tweede Kamer steeds meer weerstand tegen veronderstelde milieu- en geluidsoverlast en werd aangedrongen op uitstel van de openingsdatum; sommige fracties eisten ook afstel van de uitbreiding.

Volgens Van Nieuwenhuizen liggen er nu betere plannen dan die in de zomer werden gepubliceerd. “Beter in de zin dat minder mensen geluidsoverlast ervaren”. Het aantal starts en landingen (vliegbewegingen) blijft totdat het luchtruim volledig opnieuw is ingedeeld, dat is niet eerder dan 2023, beperkt tot 10.000. “En die komen er alleen als de nieuwe vliegroutes hoger liggen. Dat is een harde voorwaarde”, aldus Van Nieuwenhuizen op de persconferentie.

FOTO

Minister Cora van Nieuwenhuizen (foto RVD).